יום שבת, 14 בנובמבר 2009

מה לסרט "במבי", ל "ת'מפר" הארנבון ולחוסר טאקט?

זוכרים את הסרט "במבי" של וולט דיסני? סיפורו של עופר איילים שהתייתם מאימו וגדל בצל אביו הקשוח והחזק, מנהיג הלהקה? סרט מרגש, מצחיק וכמעט אנושי.
בסרט היתה דמות של ארנב קטן שקראו לו ת'מפר שהיה קצת חסר טקט. תמיד היו יוצאות לו הערות מעט מעליבות. לא מתוך רצון לפגוע אלא פשוט מחוסר מודעות. אני זוכרת עד היום שאמו, הארנבת , היתה אומרת לו בנזיפה עדינה:

"אם אין לך משהו נחמד להגיד- אל תגיד כלום"

והוא היה משפיל את עיניו,מתופף עם הרגל הגדולה שלו במבוכה ואומר : "בסדר אמא" .

אז לא באתי עכשיו לספר לכם את עלילות הסרט "במבי" אלא רק לשייך את זה למקרה שנכחתי בו לפני שבוע ובו נפלטה למישהו הערה פוגעת כלפי אדם אחר ביחס למשקלו(כמובן עודף משקלו). ההערה נאמרה בלי מחשבה , בחוסר טאקט מוחלט,וגרמה לאותו אדם עגמת נפש ומבוכה .
 כדאי לחשוב פעמיים לפני שמעירים הערה או שואלים שאלה ,כי לפעמים שלוש או ארבע מילים שנאמרות בלי מחשבה תחילה, יכולות לגרום לתיסכול ,מבוכה ולעלבון לצד השני. ישנן שאלות שנראות תמימות כמו:

נו, התחתנת כבר?

מה עם ילדים?אתם נשואים כבר שנתיים...

מה עם הבת שלך? היא בת 33 . התחתנה כבר?

אילו שאלות שיכולות ללחוץ על נקודות רגישות אצל הצד השני. אף פעם אין אפשרות לדעת היכן נמצא אותו אדם ביחס לנושא שעליו נשאל. עדיף להימנע.

ישנם מקרים נוספים שבהם אנחנו יכולים להימנע מהערה מכוונת. (במיוחד אם לא נשאלנו) ואת כולם אני מכירה ברמה האישית ,אחד לאחד.

בגד מכוער שקנתה חברה ,היא חושבת שהוא מהמם, ואני לא חושבת כך.

תספורת דוחה שהיא עשתה,והיא חושבת שהיא חזרה לגיל 15 מבחינת המראה,ואני חושבת שהיא נראית כמו ברווזון מכוער.

חוסר טיפוח שאת מבחינה בו,  אבל אותו אדם לא מודע לכך, ומצהיר שהוא אוהב את המראה הטבעי....

תכשיט מזעזע שמישהי עונדת ( והיא חושבת שזה פאר היצירה)

מישהי שרזתה מידי ,חושבת שהיא נראית מהמם, אבל הרזון גורם לה להיראות רע....

בחורה צעירה עם עודפי משקל וקפלים בבטן שמתעקשת ללכת עם חולצת בטן!

אישה שעובדת בתפקיד ייצוגי ומתלבשת כמו "מיס בנגקוק"... ובטוחה שהיא מהממת!

אז במקרים כאילו אם לא באים ושואלים אותי במפגיע מה דעתי, אני מתעלמת . לא אומרת כלום.אבל גם לא משקרת ולא נותנת מחמאה צבועה.(אני פשוט לא יודעת לעשות את זה).

עדיף כך. 

אם לא מדובר בדברים מהותיים שהתעלמות מהם עלולה לגרום נזק רציני לאחר, עדיף לשתוק.

מסקרן אותי לדעת מה אתם חושבים על זה!

אז בברכת: " אם אין לכם משהו נחמד להגיד- אל תגידו כלום."

אני מאחלת לכם שבת שלום

אמא של ת'מפר הארנבון

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

זה מה שאני מאוד אוהבת אצל הסספרדים,זה לא רק שהם מנומסים וצנועים,זה גם שלא נהוג לגרום למישהו אחר לעמוד במצב לא נעים.....
יש לי גסה שמבשלת נהדר וכל פעם שהיא מגישה את האוכל בארוחה היא תמיד אומרת שיצא לה תפל או קשה מידי......תמיד אני מתווכחת איתה שלא,שהאוכל באמת טעים וכו...
בסוף הבנתי שזו איזו שהיא סוג של צניעות ...אנשים כאן אף פעם לא ישוויצו באיך שהילדים שלהם חכמים ומקסימים...תמיד כשהילד שלך רב עם עוד ילד האמא השנייה תגיד שבטוח שהילד שלה הוא האשם ....וזה לא שהם לא אוהבים או מעריצים את ילדהם....
זה פשוט ככה.....
והמון דברים אחרים שגורמים לי לפעמים לתצפת בסקרנות על ישראלים בתלאביב ועל איך שהם מתנהגים ולחשוב
שזה ממש לא משהו שאני מתחברת אליו ..

פנינה אמר/ה...

גם לי הרבה פעמים עומד על קצה הלשון להגיד משהו, אבל לשמחתי אני תמיד עוצרת לחשוב על ההשלכות של מה שאני רוצה להגיד ואז אני פשוט לא אומרת. אני תמיד שואלת את עצמי "עד כמה ישירים אנחנו צריכים להיות?" "האם צריך להגיד תמיד את האמת בפנים?" זה לא פשוט העניין הזה ולכן באמת תמיד עדיף לא להגיד כלום אם אין משהו נחמד להגיד. אני מעדיפה לא להגיד כלום מאשר לפגוע במישהו.

אנונימי אמר/ה...

תמיד מומלץ לספור עד 10 לפני שעונים וגורמים לעוגמת נפש, לשואל ששאל בתמימות,או שציפה לחוות דעתכם הכנה,
לפי הקרבה לשואל,והכרות אישית אפשר לענות,אבל לסייג את התשובה ,ב..לדעתי אני...ההיתי/ לא ההיתיוכמובן לספור עד 10 ח ו ב ה =יצחק=

רונית אמר/ה...

למרות שאני מזדהה באופן מלא עם כל מה שרשמת(מי כמוך יודע למה....),גם לי הרבה פעמים "מתחלקות" הערות מעליבות כלפי אחרים....
אז נקווה כי עכשיו זה יקרה לי ולמי שקורא את הדברים קצת פחות.