יום רביעי, 9 ביוני 2010

דרום ספרד - ומה קרה לשושנה?




מי שמכיר אותי יודע שאני מאוהבת במדינה היפה הזו  ובשפה.
 לפני 8 שנים הייתי בטיול בדרום ספרד והבטחתי לעצמי שאחזור לשם שוב. פעם אחת ,זה לא מספיק.
הטיול בדרום,בערים כמו סביליה,גרנדה,טולדו וקורדובה הן חוויה בלתי נשכחת. על כל צעד ושעל אפשר לגלות את עקבות היהודים שחיו כאן. קהילה מפוארת ומפותחת שרבים מבניה הגיעו למעמד גבוה וחשוב בחצר המלך או בחצר הסולטן.
תקצר כאן היריעה מלספר את מלוא תפארתה של הקהילה הזו, קהילה שידעה פריחה, אך ידעה גם דיכוי ורבים  מבניה אולצו להמיר את דתם כדי לשרוד.
לכן, אפשר להבין את ההתרגשות בלחזות בפסלו של הרמב"ם בלב קורדובה,או לראות בטולדו היפהפיה את רחוב "שמואל לוי"....









בעיר סביליה,ראינו רחוב שנקרא רחוב סוסונה calle de susona . הרחוב הזה, בשפתנו רחוב שושנה ,קשור לסיפור אהבה טראגי שאירע ב-1391. שושנה הצנועה והחסודה,ביתו של דון דייגו שושון,מאנוסי העיר,התאהבה באציל ספרדי פוחז.
עד מהרה גילתה לו בתמימותה כי אביה וחבריו נאבקים במחתרת בשילטון האינקוויזיציה. נחפז האציל,רץ וגילה לרשויות את הסוד.

האב וחבריו נחשפו והועלו על המוקד ואילו שושנה המזועזעת ,ניתקה את עצמה מן העולם והסתגרה במנזר. לא ברור מדוע בחרה לחיות דווקא במנזר,בקרב אילו ששרפו חיים את אביה.  לפני מותה היא ציוותה שגופתה תיתלה לפני בית אביה לדראון עולם.

סיפורים כמו אילו ישנם רבים. זהו אחד המפורסמים שבהם. אתם יכולים לראות את שמה של סוסנה בפתח בית אביה בתמונה למעלה.

חזרתי כל כך מלאת התרגשות מן הטיול הזה שפשוט קשה לי לכתוב על כל מה שחויתי וראיתי.

אני  יכולה רק להמליץ . מכל הלב.סעו לשם.
מקווה בהמשך להביא עוד מעט מן החוויות והסיפורים.

פזית

2 תגובות:

פנינה אמר/ה...

יקירתי, שמחה שנהנית ועוד יותר שמחה על הסיפורים המעניינים שאת מביאה.

אהובה טלמור אמר/ה...

לפזית יקרה! קראתי את הכתוב - כך בדיוק אני הייתי מתארת את הביקור שלך בספרד. התרגשתי לראות את התמונות שצולמו בטיול שהיינו והייתי חוזרת וממליצה למי שלא היה - לבקר. תודה שאת זוכרת אותי בברכה א ה ו ב ה טלמור