יום רביעי, 29 ביולי 2009

קלאודיוס- קיסר נורמטיבי שהיה נשוי לזונה וגם לרוצחת...


קלאודיוס נולד בשנת 10 לפני הספירה ,כנראה על גבול הפגות.הוא סבל מתנועה מסורבלת, חולשה גופנית, קושי בהליכה, תנועות צוואר לא רצוניות ופגם בדיבור. יש להניח שאלה היו תסמינים של שיתוק מוחין קל כתוצאה מלידה בטרם עת. כאשר החלו פגמיו של קלאודיוס להתגלות, היחסים עם משפחתו נעכרו. אמו התייחסה אליו כאל מפלצת, והשתמשה בו כדוגמה לטיפשות. סבתו ליביה סירבה להיראות בחברתו. הוא הושם בהשגחתו של פדגוג, שהיה בעברו נהג פרדות, על מנת שזה ירסנו ויכניס בו משמעת, מתוך ההנחה כי פגמיו נובעים מחולשת האופי ומעצלות. כאשר הגיע לגיל הנעורים נחלשו מעט התסמינים מהם סבל ומשפחתו החלה להכיר בכישרונותיו כמלומד.


לאחר מותו של טיבריוס, הכיר הקיסר החדש קליגולה בשימושים שניתן לעשות בדודו קלאודיוס. הוא מינה אותו לקונסול לצדו , והצהיר כי בכך הוא מדגיש את זכרו של אביו המנוח, גרמניקוס. עם זאת התעלל קליגולה בקלאודיוס והציק לו בכל הזדמנות, בבדיחות ובמהתלות, בחיובו בסכומי כסף גדולים ללא כל סיבה, בהשפלתו בפני הסנאט וכיוצא בזה.מרוב לחץ הפך קלאודיוס לאדם רזה ומיוסר, לקראת סוף כהונתו של קליגולה.


בהמולה שהשתררה לאחר רצח קליגולה,קלאודיוס ראה כיצד המשמר רוצח אצילים שלא היה להם כל קשר למשטרו של הקיסר הפסיכופט, וביניהם ידידיו של קלאודיוס עצמו. הוא חשש לחייו והתחבא במקום מוצנע בארמון. על פי המסורת, איש המשמר הפריטוריאני בשם גראטוס מצא את קלאודיוס מסתתר מאחרי וילון, והכריז עליו כקיסר.

תחת שלטונו של קלאודיוס התרחבה האימפריה הרומית לראשונה מאז ימי אוגוסטוס אך כיבושו החשוב ביותר היה את האי בריטניה.

קלאודיוס קיים חיים פרטיים יוצאי דופן יחסית לבן המעמד הרומי הגבוה בתקופתו. מבין חמישה עשר הקיסרים הראשונים, היה קלאודיוס היחיד ש"טעמו באהבה היה נכון לחלוטין" (כפי הנראה הכוונה לכך שלא היו לו מאהבים הומוסקסואלים).קלאודיוס נישא ארבע פעמים. אשתו השלישית היתה מסלינה. נישואין אלו הסתיימו בטרגדיה. ההיסטוריונים מכפישים את דמותה של מסלינה, ומציירים אותה כנואפת סדרתית, מתחת לאפו של בעלה הזקן והשוטה. טקיטוס טוען כי היא הרחיקה לכת עד כדי כך שערכה תחרות במשגל עם פרוצה שהביאה לארמון.

בשנת 48 נישאה למאהבה גאיוס סיליוס בטקס פומבי בעת שקלאודיוס שהה באוסטיה. אין לדעת אם התגרשה קודם לכן מקלאודיוס, ואם אכן התכוונה לכבוש את הכס לה ולמאהבה בהיעדרו של הקיסר.


אשתו הרביעית היתה אגריפינה,אחייניתו, והיא שהפעילה עליו את קסמיה הנשיים ושכנעה אותו להתחתן איתה למרות שנשבע שלא ינשא בשנית..

יש הסכמה כללית כי קלאודיוס הורעל למוות, כפי הנראה באמצעות פטריות, בשנת 54. ישנם מספר חשודים במעשה, ביניהם הלוטוס, ששימש כ"טועם" וכסנופון, רופאו. בנוסף ישנה עוד גרסא הסוברת שהוא אכל פטריות ולא הרגיש טוב, אגריפינה קראה לרופאו הפרטי אשר השתמש בנוצה כדי לגרום לו להקיא אך בדיעבד הרעל היה בנוצה. יש האומרים כי מת מיד, וחלק טוענים כי החלים, ולאחר מכן שב והורעל. ישנה הסכמה כללית כי ידה של אגריפינה הצעירה הייתה במעשה. אגריפינה פעלה על מנת להבטיח את עלייתו של נירון בנה לשלטון וסילוקו של בריטניקוס,בנו של קלאודיוס.

נירון הוא דמות מרתקת ביותר בלשון המעטה, ועל זאת בפרק הבא.
למעלה: קלאודיוס מסתתר מאחורי הוילון כאשר אנשי המשמר מכתירים אותו לקיסר.












2 תגובות:

shimic100 אמר/ה...

קלאודיוס דמות מרתקת בפני עצמה היה טוב ליהודים וזה יאמר לזכותו וגם הטענה שלנפוח בציבור זה אנושי וטוב לבריאות מוכיחה כמה מיוחד היה האיש אין ספק שדינה היתה מסכימה איתו וחיה באושר בתקופתו ואולי היתה גם מתמנה לאשת חצרו...טוב אז נמתין לנירון ונראה מה היו מעלליו...

פנינה אמר/ה...

נראה שקלאודיוס היה הקיסר ההומני מכולם. יש כאלה שסובלים בילדותם, מתעלים מעל לסבל ורוצים לעשות טוב לאנשים. לעומתם יש כאלה שסבלו בילדותם ובבגרותם גורמים סבל לאחרים.