יום שלישי, 3 בנובמבר 2009

קליאופטרה- אשה שהקדימה את זמנה


אליזבט טיילור בסרט "קליאופטרה"


קליאופטרה היתה אישה שהקדימה את זמנה. עצמאית, נחושה, משכילה וחד הורית-( מושג שקשור יותר לימינו מאשר לתקופה של לפני 2060 שנים).אני רוצה לספר לכם מעט עליה מכיוון שדמותה תמיד ריתקה אותי.

קליאופטרה קיבלה את כס המלוכה עם מות אביה בשנת 51 לפנה"ס. היא הייתה בתו הבוגרת ביותר של תלמי ה-12.
הוא היה שליט חלש שנזקק לעזרתה של רומי כדי לשמור על כסאו. והפך תלוי לחלוטין בשליטי רומי דאז - פומפיוס ויוליוס קיסר ואף נאלץ לוותר על קפריסין שעברה לרשותה של רומי.

בשנת 51 לפני הספירה נפטר תלמי ה-12 ולפי צוואתו ירשו אותו בתו קלאופטרה בת ה-18 ואחיה תלמי  בן ה-8.
כבר מתחילת שלטונה דחתה קלאופטרה הצידה את אחיה ודאגה שרק שמה יופיע על המסמכים הרישמיים ורק דמותה תופיע על מטבעות הממלכה.
קלאופטרה בלטה מאוד בחינוכה המובחר ובהשכלתה הרחבה מאוד.היה לה ידע רב מאוד במדע, ספרות ואומנות וידעה מספר רב של שפות.

היא רצתה כמלכת מצריים לנסות להחזיר לממלכה את כוחה וזוהרה שהיו בתחילת שלטון השושלת התלמית ומצד שני רצון לקשר עם הרפובליקה הרומית הגדולה והחזקה.היא עשתה מאמצים רבים לחדש מסורות דתיות עתיקות ביחד עם הפצת
ההשכלה ההלניסטית והפיכתה של בירתה אלכסנדריה, למרכז תרבות מודרני.

אנשי החצר לא אהבו את עצמאותה וכוחה המצטבר של המלכה הצעירה והעדיפו את אחיה הנער חלש האופי. כשנה לאחר עלייתה לשלטון, התרחש מרד בקרב אנשי החצר וקלאופטרה נאלצה לברוח ולמצוא מקלט בעיר אשקלון.

אחיה,תלמי ה-13 נשאר השליט היחיד.באותו הזמן מלחמת האזרחים ברומא הייתה בשיאה. פומפיוס המפסיד ברח לאלכסנדריה וביקש את עזרת המלך המצרי ואנשיו במלחמה נגד יוליוס קיסר. המצרים לא רצו להתערב במלחמות הרומאים ורצחו את פומפיוס.


קליאופטרה מוצגת בפני יוליוס קיסר
תמונה של הצייר ג'אן ליאון ג'רום 1866
ואז הגיע יוליוס קיסר למצריים.הוא בא בתחושה של אדונות ושתלטנות, אך קליאופטרה השכילה לרככו בעזרת הנשק העתיק ביותר בעולם: התגנבה למיטתו והשתלטה על נפשו. הוא לא יכל להחלץ מצפרניה ונשאר עימה חודשים רבים במצריים . כתוצאה מהרומן הסוער הזה נולד בנם : "קיסריון" (קיסר קטן) .

בניגוד לכל אמת מידה מוסרית ,הגיעה קליאופטרה לרומא עם בנה ובמשך שנתיים חייתה בארמונו של יוליוס...לצד אישתו ,שנאלצה להשלים עם נוכחותה .
הרומאים לא סבלו את הפילגש המצרית ואת העובדה שיוליוס הציב פסל שלה במקדש ונוס! היא שימשה לו גם כיועצת במשך אותה תקופה וזכתה לגיבוי מלא ממנו.

שערוריה....

אך ירח הדבש לא המשיך לנצח : בשנת 44 לפני הספירה נרצח יוליוס וקליאופטרה נאלצה לברוח חזרה למצריים.

מה התרחש הלאה? ברשימה הבאה.

פזית

תגובה 1:

פנינה אמר/ה...

גם אז וגם היום עדיין מפחדים מנשים חזקות, חכמות ועצמאיות. שום דבר לא השתנה...