יום שבת, 25 ביולי 2009

יוליוס ואוגוסטוס- תחילת שושלת הקיסרות הרומית


בסוף המאמר הקצר הזה תיווכחו לדעת מה כוחה של האשה בעיצוב דברי הימים, ובהמשך הכתבות שאערוך על נושא זה בודאי תיווכחו לדעת שגם אנשים בתפקיד שולי השפיעו על עיצוב ההיסטוריה. גם על ההיסטוריה של רומי העתיקה ,שמאוד אהובה עלי,כפי הרבה ממקורביי יודעים.חוץ מזה, הסיפורים על הקיסרים יכולים לשמש השראה לכל טלנובלה פתלתלה ומרתקת. מאוד מקווה שתהנו מהחומרים שאביא כאן.

200 שנה לספירה ורומא היתה רפובליקה ונשלטה בידי הסנאט. בשנת 50 לספירה רוכז כח גדול בידי הצבא והמצביאים וזאת עקב התפשטותה של רומא וכיבושים נרחבים של מדינות סביבה. ריכוז הכח בידי הצבא הוביל בשנת 45 לספירה לכך שיוליוס קיסר נטל את השלטון לידיו בכח והכריז על עצמו שליט לכל החיים.יוליוס לא האריך חיים ונרצח בשנת 44 לספירה, אך למעשה מאז מותו נוסדה שושלת השליטים הרומים ,הקיסרים, שכמובן נקרא על שמו.

לאחר מותו של יוליוס,עלה לשלטון אחיינו ובנו המאומץ,אוקטביאנוס,ששינה את שמו מאוחר יותר לאוגוסטוס.(על שמו נקרא חודש אוגוסט, מן הסתם.) .הוא שם קץ למלחמות האזרחים שהיו ברומא, סילק מדרכו את שני שותפיו לשלטון (ביניהם את מרק אנטוני ,מאהבה של קליאופטרה, שנאלץ להתאבד יחד עם אהובתו.)

אוגוסטוס היה קיסר שתרם רבות לפיתוחה של רומא,ונחשב לקיסר טוב. הוא אמנם נשאר שנוא ע ידי הסנאט אך העם אהב אותו. הוא לא בנה לעצמו ארמונות מפוארים, המשיך לחיות בוילה שלו ומשם ניהל את ענייני המדינה.

הוא הפך את רומא מעיר של לבנים לעיר של שיש. בנה תעלות ומובילי מים (אקוואדוקטים) וגשרים.הוא בנה מקדשים ,תיאטראות ומרחצאות. אגוסטוס חי יחסית לקיסר בצנעה ודאג לרצות את העם.

באחרית ימיו נאלץ אוגוסטוס למנות את טיבריוס, בנו המאומץ מנישואיו לליוויה, ליורשו, משנכדיו ובניו האחרים, שקיווה שירשוהו מתו בזה אחר זה (במיוחד גאיוס קיסר הצעיר, שנפצע אנושות במארב בשליחותו למזרח האימפריה, ומת בדמי ימיו). כאחיינו גרמניקוס, היה טיבריוס אמנם מצביא עטור תהילה, אך אוגוסטוס הקשיש לא הותיר ספק באשר להעדפתו את בני גרמניקוס, עד למותם.
שמועה היסטורית שמעולם לא גוועה היא שמותם של יורשיו הפוטנציאליים לא היה מקרי, והיו חלק ממזימתה של ליוויה למנות את בנה טיבריוס לקיסר. כחלק ממזימתה זו ייתכן גם שליוויה קיצרה את חייו של אוגוסטוס, בכך שהרעילה אותו לאיטו במשך שנים רבות - מסופר שבמשך 14 שנה מרחה ליוויה את התאנים שצמחו בגנו של אוגוסטוס בחומר רעיל. מנהגו של אוגוסטוס לאכול מהתאנים הביא להדרדרות בבריאותו, ובסופו של דבר למותו.
למעלה פסלו של מיכאלאנג'לו : ליוויה. (האשה והתאנה)

3 תגובות:

shimic100 אמר/ה...

איזה כייף לקרוא על תקופה כל כך סוערת וגועשת כמו תקופת הקיסרות הרומית...ממש מרתק,תני עוד מזה
יופי של היסטוריה...תודה,שימי.

פנינה אמר/ה...

לא סתם אומרים שנשים הן ביצ'יות... :)

Unknown אמר/ה...

מת על זה גם כן. מטכן לותר אפילו על שינה בשביל לקרוא משהו על התקופה.
מתגעגע.