יום שבת, 27 ביוני 2009

דוד המלך - מלך ישראל או רודף כח ושררה?




דוד המלך, אדמוני ויפה עיניים,מלך ישראל ,לוחם ללא חת,מנגן בנבל.....אחת הדמויות שללא ספק נערצות עלינו.

בזכותו קמה ממלכת ישראל חזקה ומאוחדת ואנו שרים לכבודו עד היום: "דוד מלך ישראל...."


אבל אני רוצה לתת לכם הצצה אחרת על דוד המלך. דוד המלך הפרחח, ראש כנופיית פשע, מניפולטיבי,נואף ורוצח הפועל רק לטובתו בראש ובראשונה. זה שיצא משהו טוב לממלכת ישראל.... אשרינו.


אינני אומרת זאת לגנות. אני אוהבת ומעריכה את הדמות . אך הצצה לצדדים האפלים שלו היא מעניינת ואני מקווה שהיא תעניין גם אתכם.

לאחר נצחונו של דוד על גליית, ובעקבותיו נצחון של ישראל על הפלישתים,מובא הנער האדמוני ויפה העיניים לארמונו של המלך שאול שסבל ממחלת נפש . רבה היתה קנאתו של שאול בדוד בגלל הישגו בשדה הקרב. בחצר המלך שאול, דוד צובר כח רב והערצה בקרב העם.


ברגעים של חוסר שפיות מנסה שאול להרוג את דוד עם חנית כמה וכמה פעמים...וזאת בזמן שדוד מנגן לו בנבל כדי להפיג את מצבי רוחו הקודרים. מאידך,שאול משיא לדוד את ביתו מיכל ,אך החתן לא זוכה ביחס מיוחד ושאול דורש ממנו לצאת למלחמה...מתוך תקווה שיקפד את חייו ויפסיק להאפיל עליו.


עד כאן נראה שדוד הוא הגיבור והקרבן....אך לא כך. שאפתנותו של דוד להיות מלך ישראל גדולה והוא אכן פועל להשיג זאת בכל דרך. בחצר המלך קשר דוד ידידות אמיצה עם יהונתן, בנו של שאול. ידידות שהוגדרה כאהבת נפש. יש המפרשים את מערכת היחסים בין שני הגברים כמניפולציה שהפעיל דוד על יונתן, מאחר וידע על נטיותיו המיניות,וניצל את אהבתו אליו כדי לרכוש לעצמו בן ברית בסביבה העויינת שבה חייו היו בסכנה מתמדת בגלל קנאתו של שאול. ואכן הגיע היום בו נאלץ דוד לברוח על נפשו מפני המלך רדוף הרוחות ....( המשך הסיפור יבוא!)

(למעלה שתי תמונות: האחת של רמברנדט המתארת את דוד ויונתן,והשניה של הצייר האיטלקי קאראווג'ו שחי במאה ה-16 ובו מתואר דוד גובר על גליית)

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אכן דברים שרואים מכאן לא רואים משם.... מעניין לגלות צדדים אחרים על הדמות שאנחנו כה אוהבים לאהב... והכי נחמד לדעת שאחרי הכל כולנו בשר ודם ומונעים מדחפים של אגו קנאה וחמדנות - שהרי הכח והשררה מעוורים אותנו ולראיה דוד המלך של אז ודוד "המלך"(דודו) של היום...


שושי

פזית אמר/ה...

אהבתי את ההשוואה למלך הרייטינג...